Namaste! - Reisverslag uit Bangalore, India van Carina Toussaint - WaarBenJij.nu Namaste! - Reisverslag uit Bangalore, India van Carina Toussaint - WaarBenJij.nu

Namaste!

Blijf op de hoogte en volg Carina

07 Januari 2017 | India, Bangalore

Reisverslag India trip deel 1

Incredible India, een cliche maar na 9 dagen onderweg te zijn geweest is er geen andere manier om dit land te beschrijven dan met dit populaire gezegde. Het was dan ook erg fijn om de eerste dagen een stabiel onderkomen te hebben bij de familie van Prad, gastvrij en mensen die het land wel kunnen begrijpen zorgde voor een letterlijk zachte landing in dit kleurrijke land. Het jaar werd dan ook afgesloten met wat shopping voor (Indiase/"van de wagen afgevallen Mango/Zara/Bershka")kleding en voor het eerst werd het tijd voor een massage door de aan-huis maseuse. Onze oudjaarsavond was ook een speciaal afscheid van een intensief jaar, waar ik Swetha en Prad heb mogen leren kennen. Naast de Bollywood muziek (oh jongens ik kon het niet laten om 1 keer Fabrizio te draaien), bestond het natuurlijk zoals de rest van ons verblijf uit goed Indiaas eten en werden natuurlijk ook wat drankjes letterlijk uit de kast getrokken. Een van de herinneringen zal de energie van enige vrienden van de Baghwat's blijven en Prad himself, dancing all night long (ohja en me nog even plagen dat hij WEL Duits spreekt maar geen Nederlands na 3 jaren in Delft...).
Een goed begin van het nieuwe jaar, aangezien het bed in de vroege ochtenduurtjes wordt opgezocht en een once in a lifetime opportunity in the pocket ! Wetend dat we elkaar weer in Europa zullen zien, nemen we op nieuwjaarsdag op het vliegveld afscheid van Swetha & Prad. Op naar opnieuw een vertraging (ook al op de heenvlucht van Amsterdam naar Mumbai) van ongeveer 2 uur, op naar de Golden Triangle in Noord-India.

1 januari 2017: reisdag, vertraging op weg van Mumbai naar Delhi,
In Delhi werden we opgewacht door een executive van het reisburo die ons naar onze chauffeur voor deze trip bracht. Prad & Swetha hadden ons expliciet aangeraden niet de straat op te gaan in Delhi, en dus rusten we in het hotel uit.

2 januari 2017: Delhi - Jaipur (4 uurtjes)
De volgende dag gaan we op weg naar Agra, de stad van de Taj Mahal, de Red Fort en Itimud-Ud-Daulah; alle bouwwerken verbazen ons, ieder op hun eigen manier. Bij de Taj Mahal, vroeg ik me soms even af waarom ik mijn haren niet bruin geverfd heb voor deze trip, uhm oeps ik ben een attractie voor Indiase bezoekers: selfie time. Buiten de bezienswaardgiheden valt het op dat Agra een arme stad is, en realiseren we dat doordat Stefan 1 been korter heeft dan een ander, onze chauffeur graag het "skip the line" spelletje speelt waardoor we flink wat wachttijd ontlopen (kuch, gehandicapte ingang). Een mooie dag na een autoritje van ongeveer 4 uur.

3 & 4 januari: autoritje van Agra naar Jaipur
Na een nachtje in Agra, gaat het alweer verder naar Jaipur, de provinciehoofdstad van Rajashtan. Ook wel de roze stad (Pink City) genoemd, zijn vooral de muren die meer oranje lijken karakteriserend voor het oude stadsgedeelte van Jaipur.
De lange rit van Agra naar Jaipur zorgt ervoor dat we vooral wat relaxen voordat we nog naar en restaurant gaan voor alweer goed Indiaas eten en dus niet ingaan op het aanbod van de chauffeur om naar een Bollywood film te gaan. De volgende dag worden we opnieuw verbaasd met een bezoek aan het Amber Fort, het belangrijkste fort van Jaipur voordat het uitgroeide tot een stad die het zich in de laatste eeuwen ontwikkeld heeft. Een olifantenritje (en nu echt de laatste keer, want ja ik ben er fel op tegen.. maar als je met zijn tweeen reist moet je af en toe toeleggen op wat een ander graag wilt (he Caroline zie je wat ik geleerd heb van onze trip!)) brengt ons boven aan het fort, ik zal maar zeggen; de foto's en filmpjes die we vooral na onze reis zullen laten zien hoe verschillend, immens groot, overdonderend en indrukwekkend alles is. In Jaipur komen we er ook langzaam aan achter dat wij onze chauffeur niet op alles kunnen vertrouwen. Na het bezoeken van een textielfabriek waar we geen fortuin wilde neerleggen voor sjaaltjes , en nadat we na het verkeerde restaurant gebracht werden (name has changed, gelukkig hadden we tripadvisors en foto's van de voorkant en konden we hem erop wijzen dat wij hier niet van gediend waren), dacht meneer dat wij graag sjaaltjes bij een vriend van hem zouden kopen voor een prijs wat ver boven zijn/haar waarde lag. Al was het wel interessant om te zien, hoe deze massaproductie tot stand komt.
Eind goed al goed, en op weg naar de drukte (gewaarschuwd door niet alleen de locals in Mumbai, onze chauffeur maar ook andere toeristen) van Delhi.

5 januari & 6 januari: Jaipur - Delhi (6uurtjes) & Delhi
Met een authentiek bezoek aan het huis van de chauffeur, iets van onze route afwijkend, zorgen we voor een kleine break in tijdens de trip van ongeveer 6 uur. Een aparte ervaring, vooral omdat ook de kinderen erg verlegen zijn maar het natuurlijk ook enorm gaaf vinden (volgens de chauffeur was het de tweede keer dat hij toeristen mee naar huis nam, maar... wat kunnen we hiervan geloven), voelden we ons semi-ongemakkelijk. Uiteindelijk zorgen we ervoor dat we veilig kunnen eten, en gaan we op weg naar het drukke Delhi. Delhi, overal drukte, een mensenmassa en vooral chaos (oh is dit pas de eerste keer dat ik dit woord gebruik? Oeps, zo kan nog wel meer omschreven worden). Een aankomst, ja zo heb ik die in al mijn reizen nog niet gekend, en de rust van ons hotel (midden in de stad en drukke straat) doen ons dan ook goed. Crazy Bangkok? CRAZY DELHI!!!!
Het dagje sightseeing kon dan ook alleen maar mee vallen, en ja hoor door voorbereid te zijn op het ergste, viel Delhi dan ook mee en was het een ervaring opzich. Maar, de Noord-Indiase cultuur begon ons langzaam te irriteren. Zo werd geprobeerd ons op te lichten bij de grootste moskee ter wereld (ja, voor het eerst in mijn leven een moskee bezocht, en het was het waard), kreeg ik mijn geld teruggegooid tijdens een riksha ritje omdat het "te weinig" was en was onze chauffeur ook een goed voorbeeld van de vele contrasten in India. Zo was het bezoek aan een universiteitscampus, voor geld af te halen een enorm goed idee nadat we 10 geldautomaten gevonden hadden waar geen cash in zat, maar liet hij ons ook expliciet weten dat hij een flinke fooi verwachtte terwijl hij ondertussen zei dat hij gelukkig was dat hij goed betaald werd, snappen jullie het nog?

7 januari: Op naar het Zuiden!
En voor degene die mij door en door kennen, maakt het Zuiden bij mij toch wel wat los; tijd voor uitchecken en "afscheid" te nemen van onze eerste chauffeur in het noorden en een vlucht naar Bangalore te nemen (oepsie, nagelschaartje in mijn handbaggage), waar we opnieuw door een gedelegeerde van ons reisburo worden opgewacht. Bangalore, het voelt alsof we geland zijn op een tropisch eiland en ook de huizen zien er een stuk beter onderhouden uit. De IT-hub van India ziet er welvarend uit, er rijden hier dan ook niet alleen witte maar ook gespoten auto's rond en het voelt allemaal een stuk relaxter aan.

Zo ook het verkeer, het blijf Indiaas en als westerling wil je hier niet achter het stuur gevonden worden, lang leve Prad's driving skills hebben we nog wat sightseeing door Mumbai kunnen doen, getoeterd wordt er continu en op iedere vrachtwagen staat enorm kleurrijk: please blow horn, en regels die zijn er vooral om genegeerd te worden. Waar je in Nederland een boete krijgt, wordt hier iedere paar seconden getoeterd, als er al seconden tussen zitten. In Bangalore vinden we de invloeden van de Engelse overheersing terug, wat het alweer een nieuwe beleving geeft.

Langzaam kijken we uit naar wat meer natuur.. en langzaam gaan wij ook de natuur in!

India, nu al het land van contrasten. Incredible India, enorm veel verschillende emoties door alles wat er gebeurd, you either hate it or love it. En dus zijn we beniewd naar de rest van onze reis in het Zuiden!

Groetjes uit het aangenaam warme Bangalore,

Stefan & Carina