Hi, from the other side of the world - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Carina Toussaint - WaarBenJij.nu Hi, from the other side of the world - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Carina Toussaint - WaarBenJij.nu

Hi, from the other side of the world

Blijf op de hoogte en volg Carina

10 Augustus 2013 | Singapore, Singapore

Een oase van licht, na 8 maanden vooruit kijken naar een nieuw avontuur begon het dan ook echt... onze bestemming kwam steeds duidelijker in zicht en de duizenden lampjes maakten ons alleen maar nieuwsgieriger: Singapore, here we are! 
Samen met Caroline en Marril werd het tijd om met een taxi op weg te gaan naar ons tijdelijke hostel. Helaas verliep het wat minder soepel bij aankomst in Sleepy Kiwi’s, er hingen buiten briefjes op met onze namen maar wat er precies moest gebeuren: geen idee. Gelukkig verbleef er een Taiwanees meisje in het hostel, die het Chinees van de hostelmedewerkster gelukkig een beetje kon vertalen voor ons. Tijd voor de eerste nacht slapen in deze enorme wereldstad! Tenminste dat hoopten we, de jet lag had ons allemaal goed te pakken en uiteindelijk vatten we pas rond 4 uur snachts (10 uur Nederlandse tijd) onze eerste slaap. Om de dag erna weer op tijd op te staan om wat formaliteiten af te ronden, het ophalen van de Student Pass om nog even langer in Singapore te kunnen blijven dan de 90 dagen waarmee je Singapore met een toeristenvisum inkomt. Gelukkig ging het bij mij turbo snel en was ik “al” binnen 1,5 uur klaar. Hoppa, tijd om te shoppen en de foodcourts te ontdekken! Na een lekkere maaltijd en een heerlijke green tea passionfruit waren we klaar voor de avond. Op het allerlaatste moment besloten wij om naar een exchange feestje te gaan; eerst ergens wat eten erna een party! Door onze jet lag sloegen we de party maar over, maar het lopend buffet met de 150 exchange students van de verschillende universiteiten was erg geslaagd! Zondag was het tijd om naar de Ikea te gaan (ja de winkels zijn hier ook op zondag continu geopend!), om wat inkopen te doen voor onze kamertjes. Als afsluiting van 3 gezellige dagen samen met Marril en Caroline besloten we “luxe” te doen en het straatje van ons hostel wat duurder (€7,-) te gaan eten. En aangezien onze dagen samen goed bevielen, was het een goed idee om samen nog naar Marina Bay te gaan om een paar leuke foto’s te kunnen maken.

Na een paar dagen was het toch echt wel tijd om naar mijn kamer te gaan, om meteen die middag gevraagd te worden of ik zin had om naar Maleisië te gaan voor een paar dagen, woensdag zouden we vertrekken... daar zeg je natuurlijk geen nee tegen! Uiteindelijk besloten we om met 17 studenten op weg te gaan naar Tioman Island, wat een heel avontuur werd. Na een MRT, bus, taxi en ferryrit van in totaal ongeveer zo’n 7 uur wachten er een aantal mooie resorts op ons met geweldig uitzicht. Een klein probleempje, ze waren vol; helemaal vol! Een resort zei genoeg plaats te hebben voor 17 man, toen wij uiteindelijk terugkwamen om het te boeken was het opeens niet meer mogelijk omdat zij te weinig personeel hadden om de kamers te kunnen schoonmaken, met als resultaat: 1 kamer in een ander resort voor 17 man, een één persoonsbed en een tweepersoonsbed. En wat ga je dan doen, juist ja op het strand slapen; waarom niet? S’avond werd het tijd voor een klein feestje, helaas werden wij al snel weggejaagd door de locals doordat zij op 10 meter afstand Aziatisch vuurwerk afstaken (3x zo hard en 3x zo zwaar als Europees vuurwerk...). De avond werd afgesloten met een klein groepje Engelsen en locals bij een gezellig feestje.. mét goede muziek! Na een nachtje (beter gezegd kort nachtje) slapen in een heerlijk bed (jaja uiteindelijk had ik een plaatsje in het tweepersoonsbed kunnen bemachtigen) besloot een deel van de groep een trekkingstocht te gaan doen naar “Monkey’s Beach”. De tocht deed mij een beetje denken aan Mount Longido, een stukje korter.. maar wel tamelijk zwaar! Het uitzicht was uiteindelijk een spierwit strand, wauw.. wat was dat gaaf.. paradise! Helaas waren de aapjes een strand verder en was ik zo slim om geen bikini aan te doen met als resultaat dat er helaas geen manier was om dit strand te bereiken. Het spelen met mijn fototoestel en het nadoen van aapjes (zie foto), maakte uiteindelijk veel goed! Het dagje relaxen op het eiland werd afgesloten met een leuk feestje met locals/Singaporezen en nog een aantal backpackers uit Zweden en Engeland, een enorm gave ervaring op zich. Helaas begon het erna te onweren en.. aangezien wij geen kamer meer hadden, moest er toch een oplossing gezocht worden! De nacht werd uiteindelijk droog doorgebracht met als bed: het strand! Een enorm gave ervaring voor een nachtje! Uiteindelijk besloot ik vrijdag (gisteren) terug te komen met een klein deel van de groep, aangezien het onmogelijk was om nog voor iedereen een kamer te vinden en de kans groot was dat er nog een paar nachtjes op het strand moesten doorgebracht. Op het eiland was in het “dorpje” waar wij zaten geen weg te bekennen en was de enige manier om ergens te komen met de boot, daarbij was het zo goed als onmogelijk ergens geld vandaan te halen. Ik had graag nog genoten van een paar daagjes rustig op het paradijselijke eiland, maar aangezien er buiten duiken, snorkelen en iedere avond een feestje weinig te doen was leek het mij leuk om terug te komen op de nationale feestdag van Singapore!
De terugrit naar Singapore was op zich een avontuur aangezien wij besloten om goedkoop proberen te reizen en voor 3 euro in plaats van 26 euro graag weer “thuis” zouden komen. Het resultaat: een ritje tussen de Maleisiërs in 2 lokale bussen, toch wel gaaf om te beleven; gelukkig had de eerste bus wel ARKO, letterlijk alle ramen stonden open. De airco in de 2de bus was een beetje een shock, maar wel enorm genieten. De rit verliep zonder problemen, tenminste als je de Maleisische rijstijl kent... (Laten we het daar maar op houden!).
Toen we uiteindelijk na 8 uur reizen aankwamen in Singapore, ging een hele groep exchange students op weg naar de nationale feestdag. Even later besloten we ondanks de beginnende vermoeidheid nog eventjes naar het vuurwerk te gaan kijken, wat toch wel kippevel gaf: stiekem weer blij om terug te zijn in “onze” stad, genoten te hebben op Tioman Island en enorm gezellig om allemaal mensen te leren kennen!

Aan de andere kant van de wereld geniet ik nu al enorm van het “exchange students”-leven, ondanks dat niet alles op rolletjes loopt is het enorm gaaf om telkens weer een avontuur aan te gaan en enorm veel te leren! Ik hoop dat jullie een beetje leesplezier gehad aangezien de blog een stuk langer is geworden dan gepland. Voor iedereen die nog vakantie heeft, op vakantie gaat of andere leuke dingen heeft: veel plezier en geniet ervan!

Hopelijk tot snel,

Liefs Carina